Wednesday, April 6, 2011

< about M H M A >

JUmpa Lagi kita yerk dalam blog yang entah ape entah....

Masa tu jam menunjukkan pukul 8.32mlm hari rabu bertarikh 30 oktober 1986 ,
tu mean nye aku lahir lah "APE YANG SUSAH SANGAT KORANG NAK PAHAM NIE "
diam  tak diam aku dah mula pandai merangkak nie cecete mak akulah,
masa tu aku pandai membawa diriku tanpa diarah , dan hijab pun beum tertutup almaklumlah bebudak lagi umo, pun baru beberapa bukan nak masuk beberapa tahun diketika itu,
tetiba "sah ijan dah kuar rumah tanpa pengetahuan mak , YAYANG jerit mak aku <YAYANG TU NAMA PANGGILAN MANJA AKAK AKU "manje ke">"

yang tudung merah menyala mak ngah tu .. ha tulah aka aku YAIYANG.... yang tersuweet tudung cokelat tu mak akulah....

sambung cecet tadi... rupa2nya aku dah kuar rumah merangkak jalan-jalan petang melewati 2 rumah peneroka felda rumah wak subuh dan wak saleh , akhirnya aku sampai kt rumah wak baron tapi rumah kecik die huhu ,, masa tu mak aku cite aku nie agak nakal degil .,,, hobi aku tutup pintu je keje nyee... berbalik kepada cite yang tadi , aku ge rumah kecik wak barom aku kunci pintu rumah kecik wak barom , rupa2nye wak barom ada dalam tu sedang NGESENG <berak/buang air beso/ trow BIG WATER> huhu... terus panggilan aku dari kecik melekat sehingga aku sekolah iaitu GONJENG = budak kurang siyuman... huhu ENTAH ORG JAWE PUNYA BAHASA AKU TAK TAU SANGAT...














pandai-pandailah korang nak tengok !! (location = zoo saleng kulai)

pejam celik pejam celik aku dah umor 7 tahun huhu bermulalah persekolahan aku sekolah rendah,
kat SK DATO ISMAIL SA'ADON kat situlah bermulanye pegalaman kehidupan yang di ingati sepanjang kehidupan aku pada umor 25tahun nie,
aku bukan dalam kategori pelajar yang pandai2, kalau sekadar BM , MATE , dan mata pelajaran yang lain tu kalau tak dapat 90 ke atas bukan ijan lah namanya, tapi
masa tu DARJAH SATU  agak belagak takbur angkuh  dll yang mempunyai maksud yang sama ,, huhu
bila darjah demi darjah aku lalui aku belajar kok makin meletop gitu bukan meletop pandai tapi sebalik nye,,  pada tahun 1993 tu jugak lah aku kehilangan kasih sayang ABAH MOHD AJIS BIN MASRAN  walaupun ketika itu umo aku baru 7tahun yang tak tau apa-apa tentang hidup dan mati aku hanya pandai untuk menangis bertanyakan tentang abah pada mak,  masa majlis pengebumian  ABAH  , ada sorang makcik ajak aku pergi kubur CIK PAH  namanya , dia cakap mcm nie :"ijan jom ge tengok abah kat sana" aku pun jawap "tak nak lah takut kat sana banyak antu" bila aku semakin lama semakin membesar aku muka menyesal dengan tindakan aku sendiri sebab tak gunakan peluang untuk melihat abah depan mata buat kali terakhir... hurm NANGIS PULAK AKU KETIKA INI , BILA CERITA PASAL KISAH ABAH NIE..
berkenaan cerita abah nie aku jadikan pengalaman yang aku kongsi sama-sama pada mereka yang memerlukan huhu ...
ABAH IJAN SAYANG ABAH,
WALAUPUN ABAH DAH TELALU LAMA TINGGAL KAN  KAMI,
GAMBAR ABAH TETANG TERSEMAT DALAM DOMPET IJAN,
ABAH,,,,ABAH,,,,ABAH
IJAN SAYANG SANGAT KAT ABAH
WALAUPUN IJAN TAK SEMPAT RASA KASIH SAYANG ABAH DALAM KEADAAN SEDAR,
TAPI  MAK SELALU CITA PASAL ABAH,,,
SAYANG SAYANG SAYANG ABAH  


haa .. korang nie lah GAMBAR ABAH AKU
MOHD AJIS BIN MASRAN











nie pulak LESEN KENDERAAN TAHUN 80AN..
tertera nama ABAH..


oK MASUK ruang baru dalam blog yang sama....

KEPUTUSAN UPSR KELUAR MENYATAKAN AKU MASUK KELAS TINGKATAN DI SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN AIR TAWAR ,,, masa tu aku masuk kelas 1 ERAT , 2 ERAT , 3 ERAT ,, untuk pengetahuan semua bermula dari sekolah menengah lah aku dapt tau satu demi satu perkara yang aku rasa WOW aku boleh buat antaranye...

  •  aku dilantik menjadi pengawas sekolah sejak tingkatan 1
  • aku masuk kelab seni budaya
  • aku masuk zapin
  • aku masuk nasyid
  • aku masuk dikir barat
  • aku masuk teater
  • aku masuk kelab soflball
  • aku masuk kelab petanque
  • aku masuk PERSATUAN KADET POLIS 
  • aku tumpang  PERSATUAN BULAN SABIT MERAH
  • aku masuk pertandingan KARAOKE 
  • aku masuk PSSPGM <kejap je>
  • aku masuk PEMBIMBING RAKAN SEBAYA
senang cite aku  antara pelajar yang aktif KOKURIKULUM  bab-bab KOKO NIE AKU NO 1  tapi bab-bab belajo nie huhuhu agak gagal sikit wakakah...

aku malas sikit nak ingat pasal sekolah -sekolah nie huhu sebab aku bukan belajar bagus dalam exam exam huhu... PMR KELAUT SPM KELAUT Dalam HUHU... bikin mak nangis aje ku huhu... oklah setop sampai sini perjalanan umo 1 hingga 17.... 

-bye-
-mhma1653-

4 comments:

  1. tahniah.. adik ku.... akhirnya berblog gak dikau... yang ada gambo abah tu buat akak sedih... rindu tol kat abahkan...oklah..jangan lupa lak singgah kat blog akak plak... ekekekek blog sesajer.... http://chadil-lovemyfamily.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. salam . . setiap manusia akan merasai detik2 kehilangan insan yang paling disayangi . . tidak dapet digambarkan akan rasa itu . . mengharapkan ihsan daripada ilahi . . sayu hati ini tatkala membaca dan cube memahami isi kandungan blog ni.. moga ia dirahmati dan dikasihi oleh ALLAh . . amin2 . .

    ReplyDelete
  3. KITA SEKAMPUNG...SAYA ADA DUA KAMPUNG...AIR TAWAR SATU DAN AIR TAWAR 2 ....KENAPA KITA TAK PERNAH JUMPE...N....X PERNAH KENAL? TP KITA TELAH DIPERKENALKAN DGN ADNYA PROGRAM MOTIVASI TINGKATAN 5...BEST SANGAT...TERIMA KASIH SEBAB SEDARKAN HIDUP KITA ORANG...TERIMA KASIH ABANG IZAN COZ BANYAK BAGI KNOWLEDGE KEPADA KAMI STUDENT TINGKATAN 5 SMK BANDAR T6...THANKS A LOT..RINDU KAT ABANG IZAN...V

    ReplyDelete